Vier tips van de conditietrainer

31/08/2022 Thomas Verlinden

Loop jij soms iets te hard van stapel bij het joggen? Of raak je in het peloton de pedalen kwijt? Dan heb je je vast al eens afgevraagd waarom resultaten ondanks alle inspanningen uitblijven. De Performance coach heeft het antwoord. Met deze vier tips van de specialist verbreek jij straks al je records!

 

1. Bouw langzaam op

 
Om vrienden en rivalen op Strava te imponeren, willen duursporters hun snelheid opdrijven en de finishlijn steeds verder leggen. Maar dat doe je niet zomaar! Wie sneller wil lopen of fietsen, moet eerst een stevige basis hebben. De Performance coach adviseert: plan een rustige training in waarbij je let op je techniek. Zo vermijd je niet alleen blessures, je verbetert ook je uithouding. Dat komt omdat je hartslag minder snel de hoogte in gaat en het zuurstof in je bloed efficiënter naar je organen wordt gepompt.
 

2. Let op wat je eet

 
Wat moet je eten om de beste resultaten te boeken en wanneer plan je die maaltijd in? Verschillende sporters hebben verschillende voorkeuren, maar de Performance coach kent enkele vuistregels. Zo is het aangeraden om voor een inspanning niet vettig te eten. Ons lichaam verbruikt immers veel energie om dat vet te verteren. Staat er een lange wedstrijd of training op het programma? Dan kan je tot vier uur voor de start een koolhydraatrijke maaltijd eten, zoals een lekker bord pasta. Vergeet ook geen extra brandstof mee te nemen voor onderweg, zoals een energiedrank of -gel. Als je een korte, explosieve inspanning moet leveren, eet je voor de start best een snack met snelle suikers. Met wat druiven, dadels of een energiereep snel je tijdens je tijdrit of sprint iedereen voorbij.
 
En na de inspanning? Zorg er dan voor dat je de koolhydraatvoorraad aanvult die ligt opgeslagen in je spieren. Ook eiwitten zijn een must. Die zullen je spieren herstellen en opbouwen. Een potje kwark met granola of havermout bijvoorbeeld is meer dan geschikt als post-workout snack!
 

3. Varieer

 
Variatie in voeding is een must, variatie in training ook! Wie drie tot vier keer per week intensief traint, geraakt 'op'. Door een intensieve training af te wisselen met hersteltrainingen en rustigere work-outs, geef je je lichaam de kans om te herstellen. Een gevarieerd trainingsplan helpt dus bij het vermijden van blessures. Die variatie is ook motiverend: het is veel leuker om vier verschillende trainingen te doen dan om drie keer tot het uiterste te gaan!
 
Ook binnen één training kan je variëren. Intervaltraining is een mooi voorbeeld van een work-out met afwisseling. Bij deze trainingsvorm wissel je intensieve, snelle periodes af met rustige, tragere intervallen. Zo blijf je niet alleen gefocust, het heeft ook een gunstig effect op snelheid en herstel!
 

4. Monitor

 
Meten is weten. Om snel resultaten te boeken, hou je best je vooruitgang bij. Bekijk de statistieken van iedere training bijvoorbeeld in de app van je sporthorloge of laat een professionele inspanningstest afnemen.
 
Het komt er natuurlijk op aan om alle gegevens goed te interpreteren en de sporter te motiveren. Dat kan de Performance coach, die is opgeleid in trainings- en voedingsleer, blessurepreventie en sportspychologie!
 
De Performance coach biedt een grote meerwaarde voor iedere duursporter, zoveel is duidelijk. Er is dan ook een enorme vraag naar sportcoaches met specialisatie in conditietraining. Wil jij alteten helpen om de top te bereiken? Volg de cursus en start in poleposition met het begeleiden van je eigen klanten.Werkzekerheid gegarandeerd!
 
Liever een andere opleiding in de sportsector? Ontdek ons volledige aanbod binnen dit thema en vind de cursus die bij je past!


cpSkillsAndSkills

  • Een professioneel trainingsschema uitwerken naargelang de wensen en vaardigheden van de klant
  • Een persoonlijk voedingsplan opstellen dat de training ondersteunt en bevordert
  • Je klant efficiënt motiveren op langere termijn zodat zij hun doelen bereiken


Performance coach, aProfession

cpLiPracticalInfo

  • Diploma
  • courseTypeG2
  • 8 cpCourseTypeDurationLesson cpLessonsPer 3 cpHoursPerClass
  • €489

cContent

  • Trainingsleer: hoe ziet een geweldige workout eruit?
  • Duursport en voeding
  • Hoe beïnvloedt voeding de prestaties?
  • Oorzaken en preventie van sportblessures
  • Didactiek: hoe breng je je kennis coherent op je klant over?
  • Mentale training & motivatie
  • Periodisering: het consequent & opbouwend trainingsplan
  • Hoe starten als zelfstandige

blogAvailable


relatedBlogs

Hotstone massage

Dakdekker

Thee in smoothies



previousLabel

Schrijf je weg naar literaire roem

nextLabel

Vier verbazende koffiewereldrecords om mee uit te pakken

relatedCourses


Performance coach

studyCategories


Sport

Gezondheidszorg & Welzijn

Coaching

blogTags


ConditieSportFitnessFitCursusCardioTrainenTrainingSchemaLichaamsbouwCursusOpleidingGroepslessen

mostRead


Laat je baas je opleiding betalen!

21/02/2019

Altijd tijd tekort? Zo los je dat op!

03/09/2018

5 gouden tips om jouw studiemethode te verfijnen

03/09/2018

blogShare