Copywrite, copywriter, copywritest

11/09/2019 Thomas Verlinden

De cursus copywriter is een absolute aanrader voor iedereen die graag creatief is met woorden. Vandaag laten we dan ook alumnus Niels Braeken aan het woord. Hij verzamelde voor ons verschillende impressies van zijn medestudenten en biedt ons nu een unieke kijk op de lessenreeks. Lees verder en ontdek hoe het eraan toe gaat in het klaslokaal!

Een docent om U tegen te zeggen

Vind je de titel van dit artikel maar flauw,  niet origineel of te makkelijk gevonden? Denk je dat het beter kan? Of kan je dit soort humor net wel waarderen? Tot welke groep je ook behoort, lees zeker verder, want de cursus Copywriter aan het Centrum voor Avondonderwijs is wellicht iets voor jou!

Met acht studenten begonnen we in oktober vol goede moed aan de cursus. We wisten niet goed wat we moesten verwachten maar tijdens de eerste les werd al snel duidelijk dat de volgende tien weken zeer leerrijk en boeiend zouden zijn. We kregen namelijk les van Peter Thiessen, een echte goeroe in de wereld van de copywriting. Met zijn 25 jaar ervaring heeft hij een indrukwekkend palmares opgebouwd. Zo schreef hij scripts voor talloze reclamespots en sketches, en werkte hij mee aan de scenario’s van verschillende radio- en tv-programma’s voor de VRT en VTM. Daarnaast is hij nog zaakvoerder van Het Vervolg in Antwerpen. Dit redactiebureau houdt zich onder andere bezig met formatontwikkeling, het opstellen van quizvragen en commentaar-, presentatie- en webteksten schrijven. Peter Thiessen weet simpelweg waarover hij het heeft en is dan ook zonder twijfel de ideale docent voor de cursus.

Tijdens de opleiding heeft Peter ons in de eerste plaats bijgebracht hoe we een script voor een reclame- of televisiespotje moeten schrijven. Daarnaast leerde hij ons waar we allemaal rekening mee moeten houden wanneer we een goede recensie, een boeiende speech, een overtuigend opiniestuk of een persbericht willen schrijven. Verder hebben we ook veel met humor gespeeld en meermaals in kleine groepen gebrainstormd over concepten, slogans en reclamecampagnes. Tijdens deze sessies kregen we bijvoorbeeld te horen dat, in een eerste fase van brainstormen, elke input - dus zelfs de titel van deze tekst - kan helpen om het creatieve proces in de juiste richting te sturen. Het allerbelangrijkste dat we misschien wel meekregen, waren de aandachtspunten die iedere copywriter van het begin tot het einde, of met andere woorden van de briefing tot de afgewerkte versie, in gedachten moet houden.

Peter hanteerde een zeer praktische manier van lesgeven. Na een korte uitleg over een bepaald type copy werden we meteen met niets meer dan onze pen en creativiteit in de arena geworpen. Of het nu tijdens de les zelf was of voor onze voorbereiding voor de volgende les, we moesten steeds eerst zelf proberen om een goede tekst te schrijven en nadien zouden we pas feedback krijgen. "Eerst doen, dan leren", zoals een van mijn medeleerlingen het zo goed verwoordde. Want tijdens een eerste poging maak je meestal fouten en aan de hand van die fouten kan Peter vervolgens zowel algemene als persoonlijke feedback geven.

Creativiteit op maat

Het was al snel duidelijk dat we allemaal verschillende sterke en zwakke punten hadden. Daarbij hadden we telkens onze eigen smaak en stijl, en een eigen doel voor ogen. Peter speelde hier uitstekend op in door ons persoonlijk advies en op maat gemaakte opdrachten te geven. Hij stuurde ons ook goed bij als we dreigden de mist in te gaan. Op die manier leerden we onze sterke punten nog beter benutten en verder verbeteren. Toch staken we niet enkel iets op van Peter maar ook van elkaar. We gebruikten onze eigen talenten om elkaar tips te geven, elkaar te helpen met de opdrachten en om samen te denken en creëren.

De lessen op dinsdagavond waren vooral gevuld met uitleg over de onderwerpen, uitgebreide besprekingen van de probeersels die we op papier hadden gezet en allerhande tips & tricks om de creativiteit te bevorderen. Gedurende de rest van de week hadden we dan de tijd om aan onze opdrachten te werken. Hierbij hamerde Peter telkens op een aantal dingen. Ten eerste wilde hij niet dat we klakkeloos aan een stuk tekst begonnen te werken. Hij had liever dat we eerst een schema maakten of kort brainstormden. Daarnaast moesten we ook niet te snel tevreden zijn maar wel onze tekst voldoende nalezen en verbeteren. Schrik hebben om zaken te schrappen was met andere woorden uit den boze. Tot slot, en wellicht het belangrijkste van al, werd ons op het hart gedrukt steeds de deadline te respecteren!

Tijdens de cursus kregen we ook veel bewegingsvrijheid. Zo mochten we van Peter bij het ene onderwerp iets langer stilstaan, bij een ander weer wat sneller gaan en vooral steeds onze eigen interesses in onze creaties leggen. Verder hadden we aan Peter gevraagd of hij ons in de laatste les misschien wat praktische tips kon geven voor na de cursus. Wat kunnen we allemaal doen met ons diploma? Hoe zetten we onze kennis nu om in de praktijk? Wat is je tarief als beginnend zelfstandig copywriter? Kortom: hoe moet het nu verder? En dat deed hij. Hij bezorgde ons een uitgebreid overzicht van websites en organisaties waar we terecht kunnen voor meer informatie en verschillende tips voor copywriters, startende zelfstandigen en nog veel meer.

Een diploma om mee aan de slag te gaan

De cursus Copywriter is kortweg een boeiende mix van theorie en praktijk met een duidelijke nadruk op dat laatste. Tien weken lang is Peter een geweldige leermeester geweest terwijl wij het beste van onszelf gaven. We hebben geleerd door te doen en onszelf al doende continu verbeterd. De kneepjes van het vak zullen nu voor altijd in onze vingers zitten. Naast al deze positieve dingen is er wellicht maar één minpuntje en dat is dat de cursus best nog wat langer had mogen duren. Tien lessen waren volgens de meesten van ons net iets te weinig. Peter Thiessen is zo'n bron van kennis op het gebied van copywriting, dat we graag nog wat meer van hem hadden willen bijleren.

Sommigen van ons volgden de cursus met een job als copywriter voor ogen. Anderen wilden dan weer leren hoe ze hun creativiteit de vrije loop konden laten. Nog anderen hadden reeds een vlotte pen maar wilden die gewoon nog meer verfijnen. Uiteindelijk maakt het echter niet uit waarom we besloten de cursus te volgen. Het belangrijkste is dat we allemaal met glans geslaagd zijn en dat we met ons diploma de buitenwereld kunnen tonen dat we waardige copywriters zijn. Bovendien bouw je dankzij de cursus ook een bepaalde zelfzekerheid op omdat je nu een bevestiging hebt van je talenten. Het diploma staat niet enkel erg mooi op je cv, je kan er nog enorm trots op zijn ook!

Iedereen die de smaak van het schrijven te pakken heeft en er ook maar een beetje aan denkt om de wereld van de copywriting te verkennen, kan ik de cursus Copywriter aan het Centrum voor Avondonderwijs ten sterkste aanraden. Twijfel dan niet en neem je lievelingspen in de hand. Laat je creativiteit maar vloeien!

 


cpSkillsAndSkills

  • Op basis van een opdracht bepaal je specifieke doelstellingen
  • Je bedenkt een creatief concept en werkt dit professioneel en tot in de puntjes uit
  • Je hanteert een vlotte, originele en foutloze schrijfstijl


Copywriter, aProfession

cpLiPracticalInfo

  • Diploma
  • courseTypeG2
  • 10 cpCourseTypeDurationLesson cpLessonsPer 3 cpHoursPerClass
  • €549€439.20

cContent

  • Persberichten en speeches schrijven
  • Flitsend schrijven voor radio en televisie
  • Eigenschappen van een goede copywriter
  • Schrijven voor het internet en sociale media
  • Doelgroepen en doel van de opdracht bepalen
  • Een concept bedenken
  • Creatief brainstormen
  • Werken in de reclamewereld
  • Overheidscommunicatie en bedrijfsbladen
  • Een correcte schrijfstijl hanteren
  • Omgaan met deadlines
  • Vlotte schrijftips en tricks

blogAvailable


relatedBlogs

Doe zoals Maria en word illustrator van kinderboeken!

Krijg geld om te leren!

Docent in de kijker: Hilde Mortelmans



previousLabel

Tips tegen examenstress

nextLabel

Stressy gevoel? Pak je voeding aan!

relatedCourses


Copywriter

studyCategories


Schrijven

Fotografie & Media

Marketing & Communicatie

Kunst & Cultuur

blogTags


CopywriterCopywritingTekstenSchrijftaalDoelpubliekWebsiteE-mailFolderVerkoopbriefUitgeverKrantBedrijfReclamebureauSchrijfopdrachtenGroepslessenThuisstudieVolwassenenonderwijs

mostRead


Laat je baas je opleiding betalen!

21/02/2019

Altijd tijd tekort? Zo los je dat op!

03/09/2018

5 gouden tips om jouw studiemethode te verfijnen

03/09/2018

blogShare


fCompareCourses

fCompareMax3Courses

-
0