Nieuws, Acties & Vacatures

MarianneVervoort3

Docent aan het woord: Marianne Vervoort

Onze opleidingen zijn natuurlijk niets zonder de individuele en persoonlijke inkleuring van de docenten. Zij zorgen ervoor dat studenten op een interactieve manier alle kennis en vaardigheden meekrijgen die ze nodig hebben voor hun verdere professionele leven. ‘Docent in de kijker’ is dit keer Marianne Vervoort (39), docente Doula met een hart voor kinderen.

Marianne, wat deed je eerder als beroep? Heb je zelf ook bijkomende opleidingen gevolgd?

“In een vroeger leven werkte ik als zorgkundige, daarna als medisch secretaresse en als management secretaresse. Zelf heb ik heel wat opleidingen gevolgd ten voordele van mijn eigen praktijk nu: kindertolk, voetreflexologie, doula, energetisch therapeut, cranio-sacrale therapie, praktische psychologie en voedingstherapie en coaching. Ik ben ook docente Doula en binnenkort gaat ook de cursus Creatieve therapie van start.”

“Als moeder ben ik automatisch in de opleidingen kindertolk en doula gerold. Mijn ogen werden op verschillende vlakken geopend. Ik werd me bewust van het verband tussen iemands geboorte en diens verdere leven en levenskeuzes. Verder werd ik me ervan bewust hoe je lichaam je aangeeft wat het beste is voor jou en je baby. Dat bewustwordingsproces kan ervoor zorgen dat er verrijking komt voor het ganse gezin. Na een tijdje voelde het als vanzelfsprekend dat ik mijn kennis zou doorgeven aan anderen. Toen ik het voorstel kreeg om les te geven, heb ik niet geaarzeld.”

Hoe ervaar je het lesgeven aan onze school?

“In de eerste plaats is het een verwezenlijking van mijn eigen doelen. Bovendien geeft het me de kans om studenten te begeleiden tijdens hun persoonlijk traject. Het CVA werkt naar mijn gevoel heel correct, stipt en transparant. Op die manier voelt de samenwerking prettig. Ze kijken ook mee naar de mogelijkheden van de docent.”

marianne

Waarin schuilt volgens jou de meerwaarde van afstandsonderwijs?

“In mijn praktijk, waar ik ook als jobcoach werk, hoor ik mensen vaak zeggen dat ze graag iets anders zouden doen, of iets nieuws zouden willen studeren. Als student-af is het natuurlijk moeilijk om werk en een druk leven te combineren met dag- of avondonderwijs. Afstandsonderwijs biedt daarom de mogelijkheid om toch een nieuwe richting te kiezen waarin je je wil verdiepen, maar dan op je eigen tempo. Je bepaalt zelf de organisatie werk-vrije tijd-gezin. Het opent deuren voor wie aan zijn toekomst wil werken maar het gevoel heeft vast te zitten in alledaagse drukte.” 

Hoe zou jij je stijl van lesgeven omschrijven?

“Ik hou me niet puur aan theorie. Een persoonlijk proces vind ik ook belangrijk binnen de opleidingen die ik geschreven heb. Als docent vind ik het dan ook mijn taak om mijn studenten daarin te begeleiden en me niet vast te pinnen op de theoretische onderdelen van de cursus. Begeleiding op breder vlak is vanzelfsprekend, zeker als het de student en zijn/haar traject verrijkt.”

Wat zou je toekomstige studenten zeker willen meegeven?

There’s always a way! Het is nooit te laat om iets nieuws te leren. Zit er iets in je hart wat zich wil ontplooien of heb je een idee om beroepshalve een eigen pad uit te werken? Doen! Laat dat idee toe, werk het verder uit, verdiep je erin, geloof erin! Niks is onmogelijk. Wil je iets bereiken en je kent niemand die het al eens voordeed? Wees de eerste! Als iedereen zou denken “dat gaat niet want het bestaat nog niet”, dan zou niemand een iPhone hebben of met de auto rijden. Volg wat je gevoel je vertelt, ook al is dat misschien iets anders dan wat je ouders, je omgeving of je collega’s zeggen. Als het plaatje voor jou klopt, zit het goed!”

Wij nemen jouw opleiding zeer persoonlijk!