blog-post

Yoga op kantoor

Heb jij moeite om heel de dag gefocust te blijven op kantoor? Heb je vaak last van een “2-uur-in-de-namiddag-dip”? Of kan je je aandacht er niet bijhouden, omdat je heel de tijd zit te stressen over al het werk dat je nog moet doen? Voor al deze problemen hebben wij de ultieme oplossing gevonden: stoelyoga!

Felgekleurde groene en paarse matjes, ingewikkelde poses met verstrengelde armen en benen die enkel door slangenmensen uitgevoerd kunnen worden… dit is wellicht het beeld dat de meeste onder ons van yoga hebben. Dit is echter slechts één kant van het yoga-verhaal, er bestaan namelijk ook yoga-vormen voor de minder flexibele goden onder ons, zoals stoelyoga.

Hét grote voordeel van stoelyoga: je kan het gewoon achter je bureau doen. Stoelyoga is dan ook de perfecte manier om even te ontspannen tijdens je drukke werkdag. Een korte stoelyoga-pauze van 10 minuutjes helpt bovendien niet alleen om je hoofd even leeg te maken, maar je wordt er ook sterker en flexibeler van.

Toegegeven, de stap om plots de “seated eagle” pose aan te nemen in het midden van een open office kantoor, is voor sommigen wat te groot. Er bestaat echter een heel eenvoudige manier om je gêne te overwinnen: vraag gewoon aan je collega’s om mee te doen. Zo maak je er in één klap ook een leuke teamactiviteit van. Het zal de sfeer op het werk alleen maar ten goede komen.

Maar hoe gaat stoelyoga precies in zijn werk? Een tip die we je alvast kunnen geven, kies voor een stoel zonder wieltjes, zo kan je makkelijk je benen strekken en vermijd je een pijnlijke val op je achterwerk. (We spreken hier uit eigen ervaring ? ). Zit goed recht en adem rustig in en uit. Je zal zien dat je meteen tot rust komt. Hieronder geven we alvast drie oefeningen die geschikt zijn voor de werkvloer.

De zonnegroet
 

Zet je voeten plat op de grond en leg je handen op je knieën. Adem rustig in en uit. Adem in en strek je armen wijd open, adem uit en hol je rug. Houd deze pose voor een aantal seconden aan, en breng dan je armen zachtjes terug naar je zij.

 
De stoelduif
 

Een andere pose die helpt om de spanning in je rug te verminderen is de “chair pigeon pose”. Deze pose is vooral bedoeld voor zij die vaak met gekruiste benen op hun bureaustoel zitten, een houding die alles behalve goed is voor je nek en bekken. Hoe doe je die “stoelduif” nu precies? Ga wat verder van je rugleuning zitten, en leg je rechterenkel op je linkerknie. Zit goed recht en adem een aantal keer in en uit. Zo eenvoudig kan het zijn!

De nek stretch
 

Een ander lichaamsdeel dat vaak te lijden heeft onder een zittende houding, is onze nek. Een korte nek stretch is dan ook de perfecte manier om je verkrampte spieren even te laten ontspannen. Ga enkele centimeters van je rugleuning zitten, in een mooie rechte houding. Neem het zitoppervlak van je stoel vast met je linkerhand, en kantel je hoofd naar rechts, zodat je oor zo dicht mogelijk tegen je schouder komt. Eventueel kan je je rechterarm gebruiken om je hoofd zachtjes naar je schouder te trekken. Je zal niet alleen je nekspieren voelen ontspannen, maar ook je bovenrugspieren zullen minder verkrampt aanvoelen.

 

Dit zijn slechts enkele manieren om wat te ontspannen tijdens de werkuren. Toch zijn zelfs deze oefeningen vaak voldoende om er weer volop in te vliegen voor de rest van de dag. Ben je op zoek naar nog meer yoga-inspiratie om opnieuw wat relaxter in het leven te staan? Neem dan zeker eens een kijkje naar onze cursus Yoga en Mindfulness. Namaste!

Delen

SCHRIJF JE IN CONTACTEER ONS