blog-post

Veilig zonnen doe je zo

We beginnen met slecht nieuws: uit onderzoek is gebleken dat huidkanker in ons land de afgelopen 12 jaar met maar liefst 350% gestegen is. De Belg zit het hele jaar door te veel binnen en vangt tijdens zijn jaarlijkse zomervakantie te veel zonnestralen op korte tijd. Daarnaast zijn we ook te nonchalant bij het gebruik van zonnecrème en schatten we de gevolgen van een weekje zonvakantie compleet verkeerd in.

Zowel UVA-stralen als UVB-stralen hebben negatieve gevolgen voor een onvoorbereide huid. Een te lange blootstelling aan UVB-stralen zorgt ervoor dat we verbranden, terwijl UVA-stralen het collageen beschadigen dat onze huid jong houdt. Beide soorten kunnen het DNA beschadigen en tot 30 jaar na overmatige blootstelling nog huidtumoren en kanker veroorzaken. Ook de eerste lentezon kan al ernstige gevolgen met zich meebrengen.

 

Een goede voorbereiding is alles! Maak je bleke wintervelletje al bij de eerste lentezon klaar met de volgende tips:

  • Bouw langzaam op. Probeer dagelijks eventjes in de zon te komen om je huid langzaam te laten bruinen, maar overdrijf niet. Een half uurtje is meer dan voldoende. Reken op zo’n 4 vier weken voorbereidend zonnen om een ideaal beschermlaagje op te bouwen. De bruine kleur beschermt ons DNA tegen 75 procent van de zonnestralen.
  • Verhoog je inname van bètacaroteen. Deze stof stimuleert de aanmaak van pigment waardoor je makkelijker een beschermlaagje opbouwt. Deze stof vind je terug in (gekookte) wortels, spinazie en boerenkool.
  • Ga NIET onder de zonnebank. Deze stralen zijn extraschadelijk voor de huid en kan je dus beter vermijden.

 

Als je op vakantie bent of een dagje in de zon gepland hebt, neem je de volgende maatregelen:

  • Smeer regelmatig zonnecrème. Breng een aanzienlijke hoeveelheid zonnecrème aan op de lichaamsdelen die blootgesteld worden aan de zon. Doe dit al een half uur op voorhand zodat je huid de kans krijgt om de werkende stoffen op te nemen. Smeer jezelf onmiddellijk na het zwemmen en minstens elke twee uur opnieuw in, onafhankelijk van de beschermingsfactor. Gebruik daarvoor een crème die zowel tegen UVA- als UVB-stralen beschermt en kies voor een factor die bij je huidtype past.
  • Draag beschermende kledij. Bedek je schouders en je rug met een T-shirt, ook als je het zwembad of de zee in duikt. Draag eventueel een hoed om je gezicht en je nek te beschermen tegen de zon.
  • Vermijd de piekuren. Als de zon op haar hoogste punt staat, kunnen de schadelijke UV-stralen het aardoppervlak en onze huid makkelijker bereiken. Probeer daarom om tussen 12 en 14 uur de schaduw op te zoeken.
  • Pas op voor ‘onschadelijke’ zonnestralen. Niet alleen in de zomermaanden kan de zon schade veroorzaken. Ook wie op sneeuwvakantie gaat of zich in de lente voor het eerst buiten begeeft, heeft geen bescherming. Genoeg smeren en tijdig de schaduw opzoeken dus!

 

Dit doe je het hele jaar door:

  • Smeer elke dag zonnecrème. Wil je je huid optimaal beschermen, dan smeer je best elke dag van elke maand zonnecrème; zelfs als het bewolkt is of als je binnen zit. Vergeet daarbij zeker de oogleden en de neus niet, twee gevoelige zones waar huidkanker vaker voorkomt. Gebruik eventueel een dagcrème met zonnefactor als je niet van plan bent in de zon te komen.
  • Verhoog je inname van lycopeen. Deze stof werkt preventief tegen kanker en beschermt ons tegen schadelijke UV-stralen. Je vindt lycopeen terug in tomaten, watermeloen en pompoenpitten. Het is dus een absolute must in je eetpatroon. En toegegeven, zo'n stukje watermeloen smaakt altijd!
 
 
 

Delen

SCHRIJF JE IN CONTACTEER ONS