Succesvol blokken: 7 do´s & dont´s


Administratie & Onthaal @Centrum voor Afstandsonderwijs
Nathalie Focant | 2020-06-04

Juni is dé maand bij uitstek waarin de CVA-studenten zich volop op hun thuisstudie storten om nog voor de zomer hun diploma te behalen. Onze docenten lifecoaching, afslankingsconsulent, natuurvoedingsconsulent, yoga, assertiviteit en zelfvertrouwen, personal coach, praktische psychologie, studiecoach en scriptiecoach geven je 7 essentiële do's en dont's om de blokperiode succesvol door te komen!

RUST!

Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat een nacht niet slapen hetzelfde met je hersenen kan doen als het ad fundum drinken van drie glazen alcohol. Zorg dus voor een gezond slaappatroon, zodat je lichaam voldoende rust krijgt.

BEWEGING!

Een hele dag lang in dezelfde houding zitten is slecht voor je bloedsomloop. Je rode bloedcellen brengen minder zuurstof naar je hersenen, waardoor je slaperig wordt en je concentratievermorgen daalt. Om actief en gefocust te blijven, kan je dus best af en toe wat bewegen. Om de drie uur vijf minuutjes aan yoga doen is al genoeg om je productiviteit te bevorderen en spanning te verminderen.

BRAIN FOOD!

Wie aan het studeren is, maakt vaak geen tijd om gezond te eten. In plaats van een gezonde maaltijd grijpen de veel studenten naar een vette snack. De snelle suikers in deze voedingswaren zorgen voor een korte buzz, niet lang daarna gevolgd door de gevreesde buzz crash. Het is dus verstandiger te gaan voor trage suikers, zoals in meergranenbrood. Vette vis, zoals makreel, bevat veel omega-3, dat helpt bij de aanmaak van nieuwe cellen en beschermt tegen de afbraak van de hersencellen. Verder eet je best veel fruit en groenten, al mag je dagelijks toch nog een beetje zondigen: pure chocolade zit boordevol antioxidanten en is goed voor je humeur. Je mag zo’n 50 gram per dag snoepen!

WATER!

Probeer suiker- en caffeïnehoudende dranken zoveel mogelijk te vermijden. Red Bull geeft je misschien wel vleugels, maar wie hoog vliegt, kan laag vallen. Wanneer de suiker en de caffeïne zijn uitgewerkt, voel je je plots weer slaperig en duf. Regelmatig een glaasje water drinken is dus de boodschap.

CLEAN DESK!

Er bestaat niet zoiets als “creatieve chaos”. Rommel en prulletjes zijn enorm afleidend. Je kan er dus beter voor zorgen dat jouw werkplek netjes blijft. Vermijd dus alles waarmee je kan spelen, terwijl je eigenlijk zou moeten studeren en gooi afval, verfrommelde papiertjes, flesjes en blikjes meteen in de vuilbak.

PLAN!

Een planning maken wérkt! Door voor elke dag concrete doelstellingen vast te leggen, heb je een duidelijk zicht op wat je al gedaan hebt en wat je nog moet doen. Op deze manier gaat het studeren ook vlotter vooruit en kan je je op vooraf ingeplande momenten de tijd geven om te ontspannen.

ZEN!

Blijf rustig! Ban negatieve gedachten uit je hoofd. Sluit je ogen en haal diep adem. Vergeet niet jezelf af en toe een complimentje te geven. Je zal zien dat alles vlotter verloopt als je positief blijft.