Sta goed voorbereid aan de start van de 10 Miles met deze 5 tips!

22/02/2019

De lente komt met rasse schreden dichterbij en dat betekent dat ook de loopwedstrijden voor de deur staan. Aan een 10 Miles of een halve marathon begin je best niet zonder voorbereiding. Daarom hebben wij alvast enkele tips gebundeld, waarmee je meteen aan de slag kan gaan. Loopschoenen aan en gaan!

1. Bouw rustig op

Plan elke twee weken een lange looptocht en voeg elke keer maximaal een kilometer toe. Hou je conditie op peil door elke twee dagen minstens een half uur te lopen. Op de dagen dat je een lange tocht hebt ingepland, kies je best voor een route die een paar keer langs je auto of je huis passeert, zodat je elke keer wat water en eventueel wat eten kunt meegraaien.

2. Loop langzaam

Je tempo op de langere afstanden mag zeker een halve tot een hele minuut per kilometer lager liggen dan wanneer je kortere afstanden loopt. Wanneer je normaal gezien aan één stuk door loopt, kan je gerust elke twee kilometer even wandelen wanneer je op een lange toch bent. Wandel je sowieso al soms tijdens het lopen? Dan kan je de wandelmomenten wat langer maken.

3. Voeg brandstof toe

Wanneer je vertrekt voor een tocht van langer dan een uur, verorber je best een zoete snack van 30 tot 40 kilocalorieën om de anderhalve of twee kilometer. Dit zorgt er voor dat je lichaamsvoorraad glycogeen minder snel opraakt. Spoel de energiebommetjes door met wat water en drink zeker wat meer wanneer je dorst hebt.

4. Herstel op een goeie manier

Binnen het halfuur na je looptocht eet je best nog een snack van ongeveer 250 kilocalorieën met koolhydraten en eiwitten. Dat mag zelfs chocolade zijn! Een wandeling van 10 tot 15 minuten na het lopen kan dan weer verzuring in de benen vermijden. Om vermoeide spieren te ontspannen, kan je ook een heerlijk warm bad nemen.

5. Versla de verveling

Begin je je al te vervelen tijdens de korte tochten en ben je bang dat dat enkel verergert wanneer je steeds langer begint te lopen? Probeer dan zeker eens met vrienden te lopen, maar enkel wanneer jullie het allemaal zien zitten om aan hetzelfde tempo te lopen. Daarnaast kan je ook proberen om te variëren in je omlopen of met muziek of een podcast in de oren te lopen. Anderen kiezen dan weer voor hoofdrekenen of bedenken een gedicht. Soms moet ons brein even opnieuw leren hoe het moet dagdromen. Eens dat lukt, vliegt de tijd voorbij!


relatedBlogs

Groene kometen

Eerste hulp bij ongevallen

Je haar op dieet? 6 tips voor een stralende haardos


relatedCourses


previousLabel

5 Originele vakantiebestemmingen

nextLabel

Nieuwe aanwinst voor de Amerikaanse politie

mostRead


Krijg geld om te leren!

11/06/2019

Laat je baas je opleiding betalen!

21/02/2019

Altijd tijd tekort? Zo los je dat op!

03/09/2018

relatedCourses


Personal Coach

Volg een praktijkgerichte opleiding Personal Coach. En dat vlak bij huis!

Personal Coach

Schrijf je in voor deze praktijkgerichte opleiding en ontdek alles over personal coaching.

courseMaterial


BodyTrading Personal Coach Set

790.50

buyMaterial

BodyTrading Personal Coach Set

790.50

buyMaterial

BodyTrading Personal Coach Set

790.50

buyMaterial

studyCategories


Sport

blogTags


10 MilesHalve marathonTrainenTrainingLopenLooptrainingStart to runSportcoachPersonal coachOpleidingCursusSportonderwijs

blogShare


fCompareCourses

fCompareMax3Courses

-
0