blog-post

Helemaal ZENNN

Je lichaam is de tempel van je geest. Het is belangrijk dat je er zorg voor draagt. Aan de hand van deze kleine tips zorg je ervoor dat je elke dag weer straalt.
 
1. Creëer een rustige omgeving
 
Elke dag, elk tijdstip zijn er weer nieuwe prikkels die je lichaam ontdekken. Je lichaam is constant bezig die op te nemen, verwerken, te deleten en er iets aan te doen. Als je even een moment wilt inlassen voor jezelf, is het belangrijk een omgeving te creëren waar er niet veel prikkels kunnen optreden.

Je zet daarom best je gsm uit en alle andere digitale apparaten. Zorg ervoor dat de temperatuur in de kamer of buiten aangenaam is. 
Als dat in orde is, zet je je best even gemakkelijk. Is dit in kleermakerszit, op een stoel of in de sofa? Dat maakt niet uit, je moet zorgen dat de houding niet veel inspanning vraagt. 
Houd je van aangename geuren? Dan kan je altijd wat wierrook of geurkaarsen aansteken.
 
2. Kies de juiste muziek
 
Ook al is het belangrijk om de stilte te kunnen proeven, een rustig muziekje mag altijd. De muziek moet wel enkel als achtergrond functioneren, dus zet niet iets te luid op. Er bestaan meditatie-cd's, maar wat klassieke of jazz muziek gaat er ook mee door.
 
3. Techniek is belangrijk
 
Wat heel belangrijk is bij mindfulness, is je ademhaling. Soms beseffen we niet wat ons lichaam allemaal wel kan. We ademen zonder dat we daar bewust van zijn. Door heel even te concentreren op je ademhaling en je ervan bewust maakt, zorg je ervoor dat je in een soort van trance zit. Probeer ook vooral te ademen door je buik. Wanneer je niet weet hoe je dat juist moet doen of het lukt niet echt, leg je je hand op je buik  en volg je de beweging van je hand. 

Tegelijk is het belangrijk om op niets anders te focussen. Moet je straks nog naar die sollicitatie? Dan zet je dat even opzij.
Wanneer je al een tijdje op je ademhaling bent aan het letten, ga je één voor één al je lichaamsdelen af. Stel het voor als een soort van stromend water dat door je lichaam loopt. Het begint aan je tenen en loopt zo stelselmatig naar je hoofd. 
Het gaat lijken alsof je vliegt.
 
4. Focus op een doel
 
Wat je zeker niet mag doen tijdens het mediteren, is de klok in de gaten gaan houden. Wil je maar een halfuur mediteren? Zet je wekker of laat iemand je komen halen. Het is net die tijdsdruk dat ervoor zorgt dat je niet volledig focust.

Houd ook altijd het doel bij de hand. Waarom mediteer je? Stress, rusteloos, warmte,.. Hiervoor gaat de ervaring rijker worden.
 
5. Geduld is de boodschap
 
Iets wat typisch is voor mindfulness, is jezelf niet forceren. Je kent je eigen lichaam het best. Kan je de stress niet uit je hoofd bannen? Of zit je nog steeds met dat ene vervelende liedje in je hoofd? Geen probleem, dan probeer je het de volgende keer nog een keer. 
 
 
Heb je het gevoel dat onze gehaaste maatschappij steeds weer op ons afkomt en wil je er iets aan doen? Ben je bewust dat er meer is dan enkel de ratio? Probeer de opleiding Mindfulness!

Delen

SCHRIJF JE IN CONTACTEER ONS