blog-post

Grote sportwedstrijd? Focus!

Tijdens belangrijke wedstrijden werpt een goede voorbereiding alleen vruchten af als je ook gefocust kan blijven. Het weer, luid publiek, een slecht gevoel… In opperste concentratie zet je het allemaal van je af en richt je je gedachten voor honderd procent op de wedstrijd.

Makkelijker gezegd dan gedaan. Gelukkig zijn er heel wat handige trucjes en oefeningen om je concentratie te verhogen.

Gebruik je opwarming

Tijdens de opwarming warm je niet alleen je spieren op, maar bereid je je ook mentaal voor op de wedstrijd. Probeer de wedstrijd dan al te beleven, zodat je gefocust aan de wedstrijd kan beginnen. Ook je hersenen hebben eerst een opwarmertje nodig, dus laat je fantasie even de vrije loop!

Leg je neer bij je eigen fouten

Fouten maken is menselijk, ook voor (top)sporters. Als je de hele tijd denkt ‘ik mag vooral géén fouten maken’, dan is de kans net groter dat je dat wel doet. Je accepteert dus maar beter het feit dat je misschien de mist in gaat. Fouten maken is zelfs goed, want daar kan je iets uit leren en zo word je nog beter in je sport.

Weet exact wat van je verwacht wordt

Vooral in teamsporten is dit een heel belangrijke tip. Ieder teamlid moet precies weten wat zijn of haar doel is, zodat ze zich daar volop op kunnen toeleggen. Als je weet wat je te doen staat, geef je je zelfvertrouwen een boost en zal je geconcentreerder te werk kunnen gaan. Overleg eventueel met je coach en/of medespelers.

Let op met stress

Het is normaal dat je gespannen bent voor een wedstrijd en dat je een gezonde dosis stress voelt. Dat maakt je extra alert en geconcentreerd. Let wel op dat je niet té gespannen bent. Zodra je gaat denken ‘oei, ik moet minder gespannen zijn’, heb je er weer een extra reden bij gekregen om stress te krijgen. Probeer dus om even te relaxen door bijvoorbeeld op je ademhaling te letten. Denk aan niks anders, sluit je ogen en adem 3 tellen in en 5 tellen uit.

Train je focusvaardigheden

In het ideale geval werk je niet alleen tíjdens of vlak voor een wedstrijd aan je concentratie, maar integreer je concentratieoefeningen in je dagelijkse routine. Het is een vaardigheid die je kan trainen door bijvoorbeeld aan yoga te doen. Let wel op dat de oefeningen jouw trainingsschema niet tegenwerken.

Voel jij je geroepen om sporters mentaal naar de top te coachen? Schrijf je dan zeker in voor onze interessante opleiding Sportpsychologie.
 

Delen

Auteur

Thomas Verlinden | 2019-06-04

Blog Tags


SCHRIJF JE IN CONTACTEER ONS