blog-post

Faalangst? Weg ermee!

Onze studenten moesten een werkje maken rond faalangst en jongeren. Wij hebben een stuk uit een scriptie gehaald van één van onze beste studenten: 
 
Falen hoort bij het leren. We leggen de lat vaak te hoog in onze maatschappij en daar zijn de kinderen vaak de dupe van. Kan een kind niet goed tussen de lijntjes kleuren? Het zal vast en zeker iets te maken hebben met zijn motoriek. Leest een kind niet snel genoeg? Hij of zij zal wel dyslexie hebben. Omdat er zo’n grote druk op kinderen komt, schamen ze zich meestal wanneer ze falen. Als we faalangst zouden uitdrukken in cijfergegevens dan gaat het om zo’n twaalf procent van alle jongeren tussen de tien en dertien jaar die last hebben van deze stoornis. De prestatiemaatschappij waar wij momenteel in leven helpt hier ook niet bij, ze zorgt ervoor dat iedereen wel een reële vrees heeft om fouten te maken.
 
Dit is ook zo bij volwassenen. Er zit heel wat potentie in mensen, maar vaak kan niet iedereen zich bewijzen. Faalangst is daar één van de redenen van. De constante angst hebben om niet goed genoeg te zijn en een blunder te maken, steekt zwaar in het hoofd waardoor al de rest onbelangrijk wordt. 
 
Faalangst kan op verschillende manier worden aangepakt:
 
- Door te focussen op het zelfvertrouwen: vaak weten we wel al iets, maar denken we dat we het niet kunnen. Door die mindset gaat het dan ook effectief niet lukken. 
 
- De angst ernstig te nemen: veel mensen lachen het maar weg, maar wij weten beter. Faalangst bestaat echt en is best wel lastig als je goed wilt functioneren in het leven.
 
- Be positive: we moeten het leven leren zien door een roze bril!
 
Leer meer bij over faalangst of andere stoornissen aan het centrum voor afstand-en avondonderwijs. Je leert de stoornissen herkennen, bespreken en mogelijke oplossingen te zoeken. Wie weet sta jij straks in een school of bedrijf waar je anderen kan helpen. Schouders bestaan er voor een reden! Kom zeker een kijkje nemen en ontdek jouw roeping!
 

Delen

SCHRIJF JE IN CONTACTEER ONS