blog-post

Eten en/of bewegen

Klok
 
Niet enkel wat je eet is belangrijk, maar wanneer je eet. Voor je sport moet je al een hevige lading koolhydraten naar binnen spelen. Zelfs voor het slapengaan, want 's nachts verbrand je toch geen suikers. 
 
Je eet best vier tot zes uur voor de inspanning. Twee uur voor de training eet je best een koolhydraterende snack.
 
Duurt de inspanning minder dan een uur? Dan moet je geen extra suikers innemen. Tussen één en twee uur moet je 30 gram koolhydraten innemen en vanaf twee uur wordt dat 60.
 
Koolhydraten
 
Koolhydraten zijn de belangrijkste brandstof voor een sporter. Kies voor trage koolhydraten zoals volkorenpasta. Deze worden geleidelijk opgenomen waardoor ze ook geleidelijk energie afgeven.
 
Je maag moet je ook trainen
 
Oefen hierop. Je spijsverteringsstelsel werkt normaal enkel in rust. Toch is het noodzakelijk dat je eet en drinkt tijdens het bewegen. Daar kan je wel last van krijgen. Eet dus ook tijdens je trainingen, zo went je lichaam eraan.
 
 
Is sport echt je ding en wil je topsporters mee aanmoedigen voor een gezonde levensweg? Ontdek onze opleiding Sportvoedingsadviseur en tal van andere voedingsopleidingen aan het centrum voor afstand- en avondonderwijs.

Delen

SCHRIJF JE IN CONTACTEER ONS