blog-post

Bowls for Glory

Food bowls zijn de ideale manier om snel en zonder al teveel poeha een gezonde en lekkere maaltijd in elkaar te flansen. Hieronder vind je alvast wat inspiratie voor je ontbijt en lunch.

Acai Bowl
 

De nieuwe trend binnen de superfoods: acai, tropische bessen uit het Braziliaanse regenwoud. Braziliaanse surfers maken er iedere dag een overheerlijk en gezond ontbijt mee. De bessen zitten namelijk vol gezonde voedingstoffen, antioxidanten, vezels en gezonde vetten. Eén nadeel, vers zijn ze nauwelijks verkrijgbaar in onze contreien, maar je kan ze wel kopen in poedervorm, perfect om te combineren met yoghurt of amandelmelk.

Tropische wonderbessen, dat klinkt natuurlijk fantastisch, maar wat doe je ermee? Heel eenvoudig, je maakt een smoothie in een kommetje. Je mixt de acai bessen of het poeder met wat yoghurt of amandelmelk, zodat je een smeuïg mengsel krijgt dat je makkelijk kan eten met een lepel. Vervolgens voeg je je favoriete fruit toe aan het mengsel: blauwe bessen, kiwi, banaan, frambozen,… Het geheel werk je af met wat havermout, kokosschilfers of pecan noten, voor een extra crunch.

 

Een lekker en gezond ontbijt, dat niet alleen je verlangen naar zoetigheid stilt, maar ook voldoende is om de hele voormiddag door te komen.

Poké Bowl
 

Aloha! De nieuwe generatie sushi komt niet uit Japan, maar uit… Hawaii! Het Hawaïaanse woord “poké” betekent snijden, en verwijst naar de fijn gesneden stukjes rauwe vis die je in een Poké Bowl aantreft. Daarnaast zitten er in een standaard Poké bowl ook rijst, groenten en wat extra toppings. Sushi in een kommetje dus! Geen gedoe meer met stokjes, een Poké bowl kan je ook heel eenvoudig met een lepel eten.

Er zijn intussen verschillende leuke resto’s in België waar je een Poké bowl kan bestellen. Maar je kan er ook heel eenvoudig zelf eentje maken. Het enige wat je nodig hebt is rijst (wit of bruin, dat kies je zelf), wat rauwe vis of een vegetarisch alternatief, wat groenten (avocado, komkommer, zeewier en edame bonen worden vaak gebruikt), en een lekkere topping (wasabimayonaise en crunchy onions bijvoorbeeld). Kook de rijst, laat de rauwe vis een kwartiertje marineren in een badje van sojasaus, sesamolie, rijstazijn en lente-uitjes, en snijd hem vervolgens in kleine stukjes. Tot slot voeg je ook nog je groenten en toppings toe. Zo tover jij in geen tijd een lekkere lunch op tafel!

 

Ben jij een foodie die graag elke dag lekker en gezond eet? Ben je voortdurend op zoek naar nieuwe recepten en handige tips & tricks voor een gezonde levensstijl? Kijk dan zeker eens naar ons uitgebreide aanbod cursussen binnen het thema gezonde voeding!

Delen

SCHRIJF JE IN CONTACTEER ONS