blog-post

A.U.B.

Hitte. Hoe zorgen we ervoor dat ons lichaam koel blijft en we voldoende in topvorm blijven? Ontdek het hier!
 
Warme douche
Geen koude, maar een warme douche neem je best voor het slapengaan. Het zet je bloedvaten open en verhoogt je lichaamstemperatuur zodat je beter tegen de hitte kan.
Plaats een ventilator voor een open raam, die zal de frisse wind naar binnenbrengen. 
Vermijd fysieke inspanningen voor je gaat slapen, je gaat anders des te meer zweten.
Nog steeds te warm? Leg een koud washandje op je voorhoofd en/of laat twee minuten koud water over je polsen stromen.
Dutten maar!
 
Sporten is voor...
Niet doen, nochtans niet te veel. Wanneer je in hoge temperaturen gaat sporten, krijg je een grotere kans op hartkrampen of een hitteslag. Toch gaan sporten? Water en veel schaduw is aangeraden!
 
Spicy
Door het warme weer is de eetlust weg. Toch is het belangrijk om te eten. Pikant eten helpt je afkoelen. Dit lijkt misschien omgekeerde wereld, maar je gaat ervan zweten. Hierdoor daalt je lichaamstemperatuur. Toch niet zo voor spicy? Kies dan voor heerlijke salades of fruit dat veel water bevat.
 
Water is niet alleen voor de vissen
Drink minstens twee liter water per dag om uitdroging te vermijden. Warme dranken zijn niet zo'n slecht idee want ze zetten het afkoelingsproces sneller in gang. Koude dranken hebben maar een kort verfrissend effect en koelen je lichaam niet af!
 
Mijd alcohol! Het is vochtafdrijvend en kan je hoofdpijn bezorgen. Iets wat je tijdens de hitte allesbehalve wilt. 
 
Dranken die suiker bevatten zijn ook niet ideaal: je lichaam moet zich opwarmen om de suikers af te breken.
 
Losse shirts
Draag losse kledij met natuurlijke stoffen als katoen of linnen. Vergeet je hoofddeksel ook niet!
 
Open-toe
Houd ramen, gordijnen en rolluiken gesloten wanneer de zon schijnt. Vanaf de zon weg is, mogen die weer open. 
 
 
Ook veel aandacht voor mens en natuur? Ontdek al onze natuuropleidingen en word een echte expert!

Delen